Välkommen till min blogg!

Välkommen till min blogg!

måndag 30 januari 2012

Chokladkolasnittar

Chokladkolasnittar är mina nya favoritkakor. Ofta äts det mesta upp direkt från plåten eftersom de är så goda varma och nybakade, men jag ser till att alltid ha några kakor i frysen som jag kan ta upp och njuta av när chokladbegäret sätter in och kakmonstret kryper fram. Snittarna har en djup chokladsmak, är härligt mjuksega i mitten och lite knapriga på kanterna.

Chokladkolasnittar (ca 25 st)
100 g mjukt smör
1 dl socker
2 msk ljus sirap
2 1/2 msk kakao
2 dl mjöl
1/2 tsk bikarbonat (kan ersättas med 1 tsk bakpulver)
1 tsk vaniljsocker

1. Vispa smör, socker och sirap poröst med elvisp.
2. Sikta ner kakao, mjöl, bikarbonat och vaniljsocker. Blanda ordentligt.
3. Dela degen i 2 delar och rulla ut till längder, lika långa som plåten. Platta till längderna lite.
4. Grädda i 175 grader ca 15 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar