Välkommen till min blogg!

Välkommen till min blogg!

tisdag 10 april 2012

Formfranska

Nu har jag äntligen testat att baka med Manitoba cream, något som jag varit nyfiken på ett tag. Manitoba cream är ett extra proteinrikt vetemjöl som används av professionella bagare och som ger bättre jäskraft och ska göra brödet högre, saftigare och luftigare än vanligt vetemjöl. Trots att jag inte använde enbart Manitoba cream i mitt bröd märkte jag en tydlig skillnad, framför allt i jäskraft och höjd på brödet.

Den här formfranskan är fantastiskt god att rosta och perfekt för snittar. 

Min formfranska
25 g jäst
2 1/2 dl fingervarmt vatten
1 tsk flytande honung
1 tsk ljus sirap
1/2 dl olivolja
1 tsk salt
2 dl havregryn
1 dl grahamsmjöl
4-5 dl manitoba cream

1. Smula jästen i en bunke och lös upp den med vattnet. Tillsätt honung, sirap, olivolja, havregryn och mjöl. Knåda degen ordentligt med köksmaskin i minst 10 minuter eller 20 minuter för hand. Det är extra viktigt att knåda ordentligt när man använder Manitoba cream, annars får man inte önskad effekt.
2. Tillsätt saltet och arbeta degen i ytterligare 5 minuter.
3. Låt jäsa under bakduk i ca 40 minuter.
4. Forma en limpa av degen och lägg den i en smord brödform.
5. Låt jäsa under bakduk i ca 40 minuter.
6. Ställ in brödet i 250 grader varm ugn. Spraya in vatten i ugnen med en blomspruta för att få en knaprig skorpa på brödet. Sänk värmen efter 5 minuter till 200 grader och grädda i sammanlagt 30-40 minuter.
Låt svalna på galler. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar