Välkommen till min blogg!

Välkommen till min blogg!

tisdag 1 januari 2013

Hallonmuffins

När jag skulle baka spetskaka var min springform på 24 cm upptagen så jag gjorde den i en mindre form, vilket gjorde att jag fick smet över. Jag hällde smeten i mina nya fina muffinsformar och tryckte i några hallon och vips fick jag både en spetskaka och supergoda hallonmuffins av min smet!

Hallonmuffins
75 g smör
1 dl mjölk
2 ägg
2 dl strösocker
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
Frysta eller färska hallon

1. Smält smöret. Tillsätt mjölken och låt blandningen svalna.
2. Vispa ägg och socker poröst. Blanda de torra ingredienserna och sikta ner i äggsmeten. Tillsätt smörblandningen. Rör försiktigt till en jämn och slät smet.
3. Placera ut muffinsformar i en muffinsplåt och fyll formarna till 2/3 med smet.
4. Tryck ner några hallon i varje muffins och strö över lite socker på toppen.
5. Grädda i mitten av ugnen i 175 grader ca 20 minuter.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar